Inne

Rynek usług telekomunikacyjnych i płatnej telewizji w Polsce osiągnął w 2024 roku wartość 44,4 mld zł - wynika z najnowszego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) o stanie rynku telekomunikacyjnego. To wzrost o 2,9% w porównaniu z rokiem 2023. To kontynuacja trendu wzrostowego, choć mniej dynamicznego niż w 2023 roku, kiedy rynek urósł o 6%.

 

Telefonia komórkowa nadal najmocniejszym filarem rynku

 

Największym segmentem pozostają usługi telefonii komórkowej. Penetracja, liczona jako liczba kart SIM względem liczby ludności, sięgnęła 141,9%. Liczba aktywnych kart SIM wzrosła o 1,6% rok do roku, osiągając 53,2 mln. Przychody z tego segmentu wyniosły 16,5 mld zł – to aż o 8,1% więcej niż w 2023 roku. Choć według UKE w 2024 roku usługi telefonii mobilnej świadczyło 154 operatorów, to niezmiennie dominują cztery największe marki: Play, Orange, T-Mobile i Polkomtel – odpowiadające łącznie za około 98% przychodów z tego segmentu.

 

 

Silny wzrost internetu stacjonarnego, światłowód na czele

 

Pod względem dynamiki wzrostu niewiele ustępował usługom mobilnym stacjonarny dostęp do internetu. W 2024 roku przychody operatorów świadczących te usługi wzrosły o 7,4%, osiągając poziom 6,3 mld zł.

Z internetu stacjonarnego korzystało już 67,5% gospodarstw domowych — to o 2 punkty procentowe więcej niż rok wcześniej. Najczęściej wybieraną technologią dostępu pozostawały światłowody (FTTx), które obsługiwały 55,8% użytkowników końcowych. Ich udział w strukturze rynku wzrósł o 7,7 punktu procentowego rok do roku.

 

 

Najpopularniejsze były łącza o przepustowości od 300 Mb/s do 1 Gb/s, z których korzystało 54,8% użytkowników internetu stacjonarnego. Co więcej, aż trzy czwarte użytkowników wybierało prędkości powyżej 100 Mb/s, co pokazuje rosnące zapotrzebowanie na szybkie i stabilne łącza.

Liderem rynku pozostaje Orange, który obsługuje 22,7% klientów usług stacjonarnego internetu. Średni miesięczny przychód na użytkownika (ARPU) wyniósł 53,8 zł — to wzrost o 4,3% względem roku poprzedniego.

 

 

 

Stabilny, ale kurczący się rynek internetu mobilnego

 

Z kolei na rynku mobilnego internetu — czyli usług świadczonych za pomocą dedykowanej karty SIM do transmisji danych (co nie jest tożsame z internetem mobilnym w smartfonie) — nie odnotowano większych zmian. W 2024 roku z tego rodzaju dostępu do sieci korzystało 8,6 mln użytkowników, co oznacza spadek o 1,6% w porównaniu do roku poprzedniego.

Liderem segmentu pozostał Orange, z którego usług skorzystało 38,7% użytkowników — to zaledwie 0,1 punktu procentowego mniej niż w 2023 roku. Mimo spadku liczby użytkowników, wartość rynku nieznacznie wzrosła – o 1%, osiągając 2,2 mld zł. Użytkownicy przesłali za pośrednictwem sieci komórkowych łącznie 9,9 mln TB danych, co potwierdza rosnące znaczenie mobilnej transmisji danych w codziennym życiu.

 

Płatna telewizja nadal trzyma się mocno

 

Dużą stabilnością cechuje się natomiast rynek płatnych usług telewizyjnych. Pomimo intensywnego wzrostu popularności platform streamingowych, takich jak Netflix, Disney+ czy HBO Max, wartość tego segmentu w 2024 roku nie tylko nie spadła, ale nawet wzrosła – o 1,4%, osiągając poziom 6,9 mld zł. Co więcej, zwiększyła się również liczba użytkowników — o 1,8%, do 11,1 mln. To dowód na to, że tradycyjne modele dystrybucji treści wciąż znajdują szeroką grupę odbiorców, szczególnie w pakietach oferowanych przez operatorów telekomunikacyjnych.

 

Telefonia stacjonarna w odwrocie

 

Nie zaskakuje, że od lat w odwrocie znajduje się telefonia stacjonarna. W 2024 roku z tej usługi korzystało jedynie 1,7 mln użytkowników, co oznacza spadek o 18,5% względem 2023 r. Wraz z malejącą liczbą abonentów kurczy się również wartość tego segmentu – do poziomu 0,8 mld zł (spadek o 13%). Największy udział w liczbie klientów utrzymał Orange, który – podobnie jak w dwóch poprzednich latach – obsługiwał 37,5% użytkowników telefonii stacjonarnej.

Warto jednak zaznaczyć, że pomimo spadku wartości całego rynku, wzrósł średni miesięczny przychód na jednego użytkownika (ARPU). W 2024 r. wyniósł on 40 zł, co oznacza wzrost o 3,5 zł względem roku wcześniejszego.

 

Usługi wiązane zyskują popularność

 

Wzrosty odnotowano natomiast w segmencie usług wiązanych, czyli pakietów kilku usług telekomunikacyjnych sprzedawanych przez jednego operatora. W 2024 roku korzystało z nich 14,1 mln klientów. Najczęściej wybieranym wariantem były pakiety double play (77,6%), a w ich ramach dominowały połączenia usług „telefonia komórkowa + internet mobilny” oraz „internet stacjonarny + telewizja”.

Liderem rynku usług wiązanych pod względem liczby klientów był P4 (Play), który po przejęciu UPC w 2023 roku znacząco zwiększył swój udział – do poziomu 48,8%, co oznacza wzrost aż o 12,9 punktu procentowego względem 2022 r.

Wartość rynku usług wiązanych wyniosła w 2024 r. 14 mld zł – to o 7,7% więcej niż rok wcześniej, co potwierdza rosnącą popularność pakietowych rozwiązań telekomunikacyjnych wśród klientów indywidualnych.

 

Słabsze inwestycje i wyzwania infrastrukturalne

 

Niepokojącym sygnałem płynącym z raportu UKE jest wyraźny spadek nakładów inwestycyjnych operatorów. W 2024 roku przeznaczyli oni na inwestycje telekomunikacyjne łącznie 9,5 mld zł, co oznacza spadek aż o 14,3% względem 2023 roku. Z tej kwoty aż 8,3 mld zł (86,8%) stanowiły wydatki na infrastrukturę. Mimo to łączna wartość infrastruktury telekomunikacyjnej w kraju wzrosła o 2,8%, osiągając poziom 55 mld zł.

Choć zasięg światłowodów systematycznie się powiększa, dostęp do tej technologii nadal pozostaje ograniczony – aż 22% gospodarstw domowych w Polsce wciąż nie ma możliwości skorzystania z sieci optycznej. Co więcej, 11,3% gospodarstw nie ma dostępu do żadnego stacjonarnego internetu.

 

Zasięg LTE niemal powszechny, 5G z ograniczonym pokryciem

 

Pewnym światełkiem w tunelu jest powszechność dostępu do internetu mobilnego. W 2024 roku zasięgiem sieci 4G/LTE objęte było 99% powierzchni Polski. UKE zwraca również uwagę, że na początku roku uruchomione zostały pierwsze urządzenia wykorzystujące pasmo 3,6 GHz do transmisji w technologii 5G.

Technologia 5G w paśmie powyżej 3,6 GHz obejmuje obecnie 11% powierzchni kraju i 65% gospodarstw domowych. Zasięg ten koncentruje się przede wszystkim w miastach, a nadal poważnym wyzwaniem pozostaje brak pokrycia tą technologią na głównych szlakach komunikacyjnych, takich jak autostrady i linie kolejowe.

Pozostałe aktualności

Inne
Ruszył testowany przez RATEART System Monitorowania Jakości Internetu
Pod koniec lipca Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, dr inż. Jacek Oko, podpisał certyfikat dla Systemu Monitorowania Jakości Internetu (SMJI). To efekt projektu „Dostęp do bieżącej informacji o...
więcej
2025-08-21
Inne
Jednolity i bezpieczny system cyfrowej łączności radiowej: dlaczego polskie służby nie mogą czekać?
Trudno wyobrazić sobie, aby Policja, Państwowa Straż Pożarna, Straż Graniczna czy Służba Ochrony Państwa mogły skutecznie realizować swoje obowiązki – zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych – bez sprawneg...
więcej
2025-08-18
Inne
Nowelizacja megaustawy: telekomunikacyjne inwestycje mają w końcu przyspieszyć
Choć technologia pędzi do przodu, a zapotrzebowanie na szybki i stabilny internet rośnie z roku na rok, rozbudowa sieci – zwłaszcza światłowodowej – wciąż napotyka na wiele przeszkód. Dotarcie z nowoc...
więcej
2025-07-29
Inne
94 tys. białych plam internetowych może zniknąć dzięki dotacjom z 4. naboru KPO
Z raportu „Polska w zasięgu stacjonarnego dostępu do internetu”, opublikowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji, wynika, że na koniec marca 2025 roku na terenie całej Polski istniało ponad 2,3 miliona t...
więcej
2025-07-03

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej o plikach cookies przeczytasz w naszej Polityce prywatności .


Kontynuuj bez zatwierdzania