Inne

Pod koniec ubiegłego roku Ministerstwo Cyfryzacji przedstawiło nową wersję projektu ustawy o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Jej celem jest dostosowanie polskiego prawa do wymogów wynikających z unijnego aktu o cyberbezpieczeństwie (Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie unijnej agencji ds. cyberbezpieczeństwa (ENISA) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa technologii informacyjno-komunikacyjnych). Jest to kluczowy dokument, którego celem jest wzmocnienie cyberbezpieczeństwa na obszarze Unii Europejskiej.

 

Działania te mają również pobudzić rozwój rynku certyfikacji cyberbezpieczeństwa w Polsce, zwiększając dostępność bezpiecznych produktów, usług i procesów ICT oraz budując zaufanie konsumentów.

 

Kluczowe założenia ustawy

 

Projekt ustawy definiuje organizację krajowego systemu certyfikacji cyberbezpieczeństwa, zadania i obowiązki podmiotów wchodzących w skład tego systemu, a także zasady nadzoru i kontroli przestrzegania przepisów. Do systemu należeć będą m.in.:

  • Polskie Centrum Akredytacji;
  • Minister właściwy do spraw informatyzacji;
  • jednostki oceniające zgodność;
  • przedsiębiorcy, którzy będą certyfikować swoje produkty.

Co istotne, uczestnictwo w systemie ma charakter dobrowolny – obowiązki wynikające z ustawy dotyczyć będą jedynie podmiotów, które zdecydują się poddać certyfikacji.

 

Unijny akt o cyberodporności

 

Warto jednak zauważyć, że w niedalekiej przyszłości wejdzie w życie unijny Cyber Resilience Act (akt o cyberodporności), który wprowadzi obowiązkową certyfikację dla wybranych kategorii produktów, takich jak routery, inteligentne urządzenia domowe czy systemy zarządzania sieciami. Nowe przepisy zaczną obowiązywać pod koniec 2027 roku, a ich celem jest zwiększenie bezpieczeństwa cyfrowego na poziomie całej Unii Europejskiej.

 

Znaczenie certyfikatów

 

Zdaniem ustawodawcy certyfikaty cyberbezpieczeństwa mogą już wcześniej odegrać kluczową rolę w wyborach konsumenta, stając się gwarantem jakości i bezpieczeństwa produktów oraz usług ICT. Wprowadzenie wizualnego oznaczenia certyfikowanych rozwiązań zapewni konsumentom czytelne informacje o ich bezpieczeństwie.

Jak podkreślono w uzasadnieniu projektu ustawy:
"Przyjęcie przepisów w zakresie certyfikacji cyberbezpieczeństwa przyczyni się do wzrostu świadomości wśród przedsiębiorców, skłaniając ich do stosowania bezpieczniejszych rozwiązań. W dłuższej perspektywie zwiększy to poziom bezpieczeństwa obywateli."

 

Nadzór i kontrola

 

Nadzór nad krajowym systemem certyfikacji ma sprawować Minister Cyfryzacji. Będzie on odpowiedzialny za prowadzenie postępowań administracyjnych, takich jak:

  • wyrażania zgody na wydanie europejskich certyfikatów odwołujących się do poziomu zaufania „wysoki”;
  • wydawania zezwoleń na prowadzenie oceny zgodności w przypadku, gdy program certyfikacyjny określa szczególne wymagania dla jednostek oceniających;
  • cofania i ograniczania zezwoleń na prowadzenie oceny zgodności w przypadku, gdy program certyfikacyjny określa szczególne wymagania dla jednostek oceniających zgodność;
  • cofania certyfikatu odwołującego się do poziomu uzasadnienia zaufania „wysoki” wydanego wbrew przepisom rozporządzenia 2019/88 lub ustawy lub wbrew postanowieniom programu certyfikacyjnego;
  • nakładania kar pieniężnych.

Minister będzie mógł także korzystać z wiedzy ekspertów zewnętrznych, w tym instytutów badawczych, takich jak NASK czy Instytut Łączności.

 

Akredytacja i sankcje

 

Jednostki chcące prowadzić badania produktów, usług i procesów ICT będą musiały uzyskać akredytację Polskiego Centrum Akredytacji. Projekt ustawy przewiduje kary administracyjne dla podmiotów dokonujących oceny zgodności bez odpowiedniej akredytacji lub utrudniających przeprowadzanie kontroli. Dochody z kar zasilą Fundusz Cyberbezpieczeństwa.

 

Harmonogram wdrożenia

 

Zgodnie z projektem, ustawa wejdzie w życie miesiąc po jej ogłoszeniu. Ustawodawca podkreśla, że taki okres pozwoli wszystkim zainteresowanym podmiotom na zapoznanie się z nowymi regulacjami i przygotowanie się do ich stosowania.

Obecnie projekt jest po etapie opiniowania, konsultacji publicznych oraz uzgodnień. Został przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich i wkrótce trafi pod obrady rządu, a następnie do Sejmu.

Pozostałe aktualności

Inne
4. konkurs KPO na budowę sieci – wyścig z czasem
Pod koniec tego kwartału Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) planuje ogłosić nabór do 4. konkursu w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na dofinansowanie budowy sieci w tzw. „białych plamach” NG...
więcej
2025-02-03
Inne
Najważniejsze wydarzenia na polskim rynku telekomunikacyjnym w 2024 roku
2024 rok okazał się niezwykle dynamiczny dla sektora telekomunikacyjnego w Polsce. Czy przyniósł oczekiwane zmiany, czy może postawił przed operatorami nowe wyzwania? Oto pięć kluczowych wydarzeń, któ...
więcej
2025-01-13
Inne
Wyzwania dla wewnątrzbudynkowych sieci
Korzystanie z łączności mobilnej stało się codziennością – za pomocą smartfonów kontaktujemy się w sprawach prywatnych i służbowych, dokonujemy zakupów, przeprowadzamy transakcje bankowe, a także dzie...
więcej
2025-01-02
Inne
3. konkurs KPO: Kto zbuduje nowe sieci szerokopasmowe?
435,4 mln zł wsparcia z 3. konkursu Krajowego Planu Odbudowy (KPO) trafi do firm, które zdobyły pozytywną ocenę swoich wniosków o dofinansowanie budowy sieci szerokopasmowych. Celem programu jest elim...
więcej
2024-12-17

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej o plikach cookies przeczytasz w naszej Polityce prywatności .


Kontynuuj bez zatwierdzania