Play dołączył do grona operatorów (po T-Mobile i Orange), którzy ogłosili stopniowe wyłączanie sieci 3G na rzecz nowocześniejszych standardów 4G i 5G. Proces ten, w przypadku fioletowego operatora, realizowany jest etapami i obejmie na początek wybrane powiaty województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, łódzkiego, mazowieckiego, podkarpackiego, śląskiego, świętokrzyskiego oraz wielkopolskiego.
To naturalna zmiana technologiczna, którą przeprowadzają operatorzy na całym świecie, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie na transfer danych oraz popularyzację nowych generacji smartfonów i urządzeń mobilnych. W sieci Play zużycie danych rośnie z roku na rok aż o ok. 20% – wyjaśnia operator.
Czy wyłączenie 3G może sprawiać problemy użytkownikom?
Czy klienci sieci komórkowych, zwłaszcza użytkownicy starszych telefonów, mają powody do obaw? Operatorzy uspokajają: dla większości klientów proces ten nie będzie wymagał żadnych działań. Zalecają jednak sprawdzenie, czy używana karta SIM oraz telefon obsługują rozmowy w technologii VoLTE (połączenia głosowe przez LTE).
Orange, który planuje zakończyć proces wyłączania 3G jeszcze w tym roku, udostępnił klientom specjalny numer, na który można wysłać bezpłatnego SMS-a o treści „KARTA”, aby sprawdzić kompatybilność karty SIM oraz telefonu z 4G/LTE. Podobnie T-Mobile, który zakończył wygaszanie sieci 3G w 2023 roku, informował swoich klientów o zmianach i oferował bezpłatną wymianę kart SIM w salonach.
Co z użytkownikami starych telefonów?
Dla klientów indywidualnych zmiana nie powinna stanowić problemu, ponieważ wszystkie sprzedawane obecnie urządzenia obsługują co najmniej 4G/LTE. Kłopot mogą mieć jedynie osoby korzystające ze starych modeli telefonów, zwłaszcza tych sprzed 2016 roku.
Aby zweryfikować, czy telefon obsługuje 4G, można:
- sprawdzić informacje na pudełku urządzenia,
- skorzystać z ustawień telefonu,
- połączyć się z internetem komórkowym i zweryfikować oznaczenie sieci w górnym pasku ekranu – jeśli widnieje tam 2G lub 3G, może to oznaczać brak wsparcia dla 4G.
Należy pamiętać, że wyświetlanie oznaczenia 2G/3G może wynikać z braku zasięgu 4G/LTE w danej lokalizacji. W razie wątpliwości można skontaktować się z konsultantem operatora.
Co z użytkownikami technologii 3G?
Wyłączenie 3G nie oznacza automatycznej utraty dostępu do usług komórkowych dla użytkowników korzystających z tej technologii. Nadal będą oni mogli używać swoich telefonów oraz kart SIM w sieciach 2G, które nie są wyłączane. Trzeba jednak zaznaczyć, że 2G pozwala jedynie na wykonywanie połączeń głosowych i wysyłanie SMS-ów, a dostęp do internetu będzie możliwy z bardzo niską prędkością, uniemożliwiającą komfortowe korzystanie z sieci.
Poza tym wyłączenie 3G może wpłynąć na firmy zajmujące się ochroną mienia czy monitoringiem pojazdów, które korzystają z modułów GSM opartych na tej technologii. Dla nich zmiana oznacza konieczność wymiany urządzeń na nowsze.
Przyszłość sieci komórkowych w Polsce
Operatorzy podkreślają, że 4G/LTE i 5G oferują znacznie wyższe prędkości internetu, co przekłada się na sprawniejsze działanie aplikacji, możliwość oglądania filmów w wysokiej jakości oraz komfortową pracę zdalną. Nowoczesne technologie zapewniają również lepszą jakość rozmów dzięki VoLTE.
Co ciekawe, w Polsce starsza sieć 2G przetrwa dłużej niż 3G, ponieważ wciąż obsługuje wiele usług publicznych, takich jak liczniki energii. Dlatego operatorzy mogą mieć większe wyzwanie przy jej wygaszaniu niż w przypadku 3G.