Sieci kablowe chcą się szkolić ze światłowodów u najlepszych

W dniach 22-24 maja w Sopocie odbywać się będzie konferencja Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej (PIKE), w której będą uczestniczyć przedstawiciele największych sieci kablowych w Polsce, a także kablówek z sektora MSP. Podczas trzeciego dnia tego branżowego spotkania, odbędą się warsztaty z technologii światłowodowych. W ich trakcie przedstawione zostaną podstawowe zasady budowy sieci światłowodowych ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń wynikających z nieodpowiedniej eksploatacji zasobów. Przeprowadzi je Rateart i jest to kolejne praktyczne szkolenie z technologii światłowodowych, które dla  sieci kablowych organizują specjaliści, eksperci tej firmy.  Kilka miesięcy wcześniej takie szkolenie było organizowane podczas konferencji Mediakom.

Sieci kablowe dziś inwestują najczęściej równolegle w technologię DOCSiS  i GPON. Często bowiem trudno jest namówić abonenta na zmianę instalacji w mieszkaniu, jeśli jest tam już kabel koncentryczny. Technologię GPON kablówki wybierają  jednak często dla kluczowych i najbardziej wymagających klientów.

Wato podkreślić, że np. Vectra, która zdobyła dofinasowanie ze środków unijnych z POPC na budowę sieci ostatniej mili dla czterech projektów, będzie budować infrastrukturę wyłącznie w technologii FTTH. A  jeszcze do niedawna, ta jedna z największych TVK w Polsce, uchodziła za tą, która twardo trzyma się DOCSiS.

Trendy rynkowe są bowiem jednoznaczne. Raport Monitor Satelitarny 2016 podaje, że w ciągu ostatnich czterech lat w Europie istotnie zwiększył się udział IPTV, który wzrósł z 7 proc. do 14 proc. Rola „telewizji IP” rosła w tym okresie głównie kosztem operatorów kablowych i naziemnych. W Polsce na razie wskaźnik ten jest niższy i jak ocenia PIKE wynosi około 7 proc., nie znaczy to jednak, że sieci  kablowe mogą spać spokojnie i nie muszą interesować się technologią światłowodową.

– Rateart w ciągu ostatnich lat przeprowadził dziesiątki  szkoleń z technologii światłowodowych dla dużych telekomów i ISP w czasie dużych konferencji branżowych. Dziś dostrzegamy, że także sieci TVK chcą zwiększyć swą wiedzę na temat wdrażania tej technologii – mówi Dariusz Matyjewicz, prezes Rateartu.